Monday, January 15, 2018

*Tangkal~Azimat~Ta'wiz~Khamsa~Thamimah~Pelindung~Pendinding~Wada'ah~Pembenci~Penggerun~Pelaris Eps 43*

TANGKAL, AZIMAT, TA'WIZ, KHAMSA, THAMIMAH, PELINDUNG, PENDINDING, WADA'AH, PEMBENCI, PENGGERUN, PELARIS

15 Jan 2018

Siri kali ini adalah sedikit perkongsian ilmu daripada perawat berdasarkan pengalaman selama 22 tahun dalam jejak rawatan dan perubatan berkenaan penggunaan barang mistik yang disebut tangkal.

Walaupun tidak semua pesakit-pesakit yang telah dirawat oleh perawat, meletakkan tangkal di dalam rumah atau kedai atau memakai di tubuh mereka, namun masih terdapat segelintir antara mereka yang menggantungkan atau memakai tangkal atau wafaq (ta'wiz) dengan niat dan harapan bahawa ia sebagai sesuatu yang dapat melindungi diri daripada segala musibah. Inilah kejahilan dan gejala tidak sihat pada amalan pesakit kerana tidak mendalami ilmu agama Islam dalam bab Tauhid, Tasawuf, Fiqh dan Muamalat yang mana akhirnya perkara-perkara ini mengundang kecelakaan dan kemudaratan kepada diri kerana sedikit sebanyak menjerumuskan diri terjebak dengan alam mistik dan dunia ghaib. Setiap sesuatu perkara, pengetahuan, amalan dan perbuatan yang mendatangkan keraguan atau persoalan dari segi sumbernya, wajib kita Tabayyun (selidik/siasat/teliti) terlebih dahulu kerana dikhuatiri mungkin kita telah mengamalkan atau menyebarkan hal perkara sesat atau palsu tetapi menggunakan nama Rasulullah untuk hujahnya yang tiada sanad atau sandaran dari mana-mana perawi hadis atau kitab sahih. Sesuai dengan,

Firman Allah :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
"Wahai orang- orang yang beriman, jika ada seorang FASIQ datang kepada kalian dengan membawa suatu berita penting, maka TABAYYUNLAH (TELITILAH dulu), agar jangan sampai kalian menimpakan suatu bahaya pada suatu kaum atas dasar kebodohan, kemudian akhirnya kalian menjadi menyesal atas perlakuan kalian." [al-Hujurât/49:6].


وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ ٱللَّهِ ۚ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِى كَثِيرٍ مِّنَ ٱلْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ ٱلْإِيمَٰنَ وَزَيَّنَهُۥ فِى قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ ٱلْكُفْرَ وَٱلْفُسُوقَ وَٱلْعِصْيَانَ ۚ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلرَّٰشِدُونَ


"Dan ketahuilah! Bahawasanya dalam kalangan kamu ada Rasulullah (maka janganlah kemahuan atau pendapat kamu mendahului pentadbirannya); kalaulah ia menurut kehendak kamu dalam kebanyakan perkara, tentulah kamu akan mengalami kesukaran; akan tetapi (Rasulullah tidak menurut melainkan perkara yang diwahyukan kepadanya, dan kamu wahai orang-orang yang beriman hendaklah bersyukur kerana) Allah menjadikan iman suatu perkara yang kamu cintai serta diperhiaskannya dalam hati kamu, dan menjadikan kekufuran dan perbuatan fasik serta perbuatan derhaka itu: perkara-perkara yang kamu benci; mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang tetap menurut jalan yang lurus; " [al-Hujurat/49:7]

Maka ini akan menyebabkan berlaku FITNAH ke atas penggunaan nama Rasulullah SAW dan peringatan serta amaran keras kepada:
- perekacipta,
- penyebar termasuk media sosial,
- orang yang suka manipulasi(putarbelit),
- periwayat palsu dan
- penulis hadis palsu atau fitnah

telah ditegaskan di dalam al-Quran dan hadis-hadis berikut:


Firman Allah SWT : “Maka siapakah yang lebih zalim daripada orang yang berdusta terhadap Allah untuk menyesatkan manusia dengan tidak berdasarkan ilmu pengetahuan? Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim”[Surah al-An'aam : 144]

Firman Allah SWT : “Pada hari kiamat engkau akan melihat orang-orang yang berdusta terhadap Allah muka-muka mereka hitam” [Surah az-Zumar : 60]

Sabda Rasulullah SAW dalam salah satu khutbahnya yang dikhabarkan oleh Abu Qatadah RA:

“Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda di atas mimbar ini : Hendaklah kamu sekalian menjauhi (daripada) terlalu banyak menyampaikan hadis daripada aku. Maka barangsiapa yang menyampaikan sesuatu (hadis) daripadaku – hendaklah dia menyatakan yang sebenar-benarnya (sahih). Dan barangsiapa yang mengada-adakan dusta atas namaku padahal aku tidak (pernah) mengatakannya – maka hendaklah dia mengambil tempat duduknya di neraka” [Sunan Ibnu Majah – no: 035]

Sabda Rasulullah SAW : “Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Barangsiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka” [Diriwayatkan oleh al-Bukhari 1/439 dan Muslim 1/10. Hadith ini adalah mutawatir – Lihat : Ibn al-Salah, ‘Ulum al-Hadith, ms. 239]

Sabda Rasulullah SAW : “Jangan kamu berdusta ke atasku. Barangsiapa yang berdusta ke atasku maka dia masuk neraka” [Diriwayatkan oleh al-Bukhari 1/52 dan Muslim 1/10]

Sabda Rasulullah SAW : “Barangsiapa yang berbohong dengan menggunakan namaku maka dia telah menempah tempat duduknya dalam neraka” [Diriwayatkan oleh al-Bukhari – no: 1291 dan Muslim – no: 4]

Sabda Rasulullah SAW : “Barangsiapa yang menyebutkan sesuatu dariku sedangkan aku tidak pernah menyebutnya, maka dia telah menempah tempat duduknya di dalam neraka” [Diriwayatkan oleh al-Bukhari – no: 109]

Sabda Rasulullah SAW : “Akan ada pada akhir zaman umatku sekumpulan manusia bersifat seperti dajjal dan pembohong yang memberitahu kamu tentang hadis yang kamu tidak pernah mendengarnya dan juga tidak pernah didengari oleh bapa-bapa kamu. Janganlah mereka mendekati kamu dan janganlah kamu mendekati mereka. Janganlah mereka menyesatkan kamu dan menjatuhkan kamu ke dalam fitnah”  [Diriwayatkan oleh Muslim dalam Sahihnya – no: 15]

Sesungguhnya dosa Fitnah itu lebih besar dari membunuh dan berzina. Dosa fitnah tidak terampun selagi mana fitnah tersebut masih terus berjalan dan tersebar tanpa penghujungnya. Sekalipun penyebar fitnah sudah memohon maaf dan ampun dari orang yang difitnahnya, dosanya masih tetap berterusan diterima dan amal kebaikannya tetap tergantung selagi mana fitnah itu masih terus tersebar maka Wajib baginya berusaha menghentikan fitnah tersebut agar 'aib orang yang difitnah terbela dan maruahnya terjaga, apalagi jika fitnah itu melibatkan nama Rasulullah SAW, maka dosa fitnah itu terlalu besar untuk ditanggung. Inilah bukti bahayanya Fitnah.

Hadis Berkenaan Tangkal


Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Abdullah bin Mas’ud RA, Rasulullah SAW mengisyaratkan tentang azimat dan hukumnya. Kata Ibnu Mas’ud: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

إِنَّ الرُّقَى وَالتَّماَئِمَ وَالتِّوَلَةَ شِرْكٌ

“Sesungguhnya jampi-jampi, azimat-azimat, dan guna-guna adalah syirik.” (HR. Imam Ahmad di dalam Musnad 1/381, Abu Daud di dalam Sunan-nya 7/630, Al-Hakim di dalam Al-Mustadrak 4/217, 418, At-Tabrani di dalam Al-Kabir 10503, dan Al-Baihaqi di dalam Sunan Al-Kubra 9/350)

Dalil-dalilnya adalah dalam hadis marfu’ dari Abdullah bin ‘Ukaim Rasulullah SAW bersabda:

من تعلق شيئا وكل إليه 

“Barang siapa yang menggantungkan sesuatu (dengan anggapan bahawa barang tersebut bermanfaat atau dapat melindungi dirinya), maka Allah akan menjadikan orang tersebut selalu bergantung kepadanya.” (HR. Ahmad dan At Tirmizi)

Imran bin Husain RA menuturkan bahawa Rasulullah SAW melihat seorang lelaki memakai gelang, kemudian baginda pun bertanya:

ما هذه ؟، قال : من الواهنة، فقال : انزعها فإنها لا تزيدك إلا وهنا، فإنك لو مت وهي عليك ما أفلحت أبدا

“Apakah itu? Lelaki itu menjawab: “Gelang penangkal penyakit”, lalu Nabi bersabda: “Lepaskan gelang itu, kerana sesungguhnya ia tidak akan menambah kecuali kelemahan pada dirimu, dan jika kamu mati sedangkan gelang ini masih ada pada tubuhmu maka kamu tidak akan beruntung selama-lamanya.” (HR. Imam Ahmad)

Diriwayatkan dari Uqbah bin Amir, dalam hadis yang marfu’, Rasulullah SAW bersabda :

من تعلق تميمة فلا أتم الله له، ومن تعلق ودعة فلا ودع الله له، وفي رواية : من تعلق تميمة فقد أشرك

“Barang siapa yang menggantungkan   Tamimah* maka Allah tidak akan mengabulkan keinginannya, dan barangsiapa yang menggantungkan Wada’ah* maka Allah tidak akan memberikan ketenangan kepadanya.” Dan di dalam riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa yang menggantungkan tamimah maka dia telah berbuat kesyirikan.” (HR. Imam Ahmad)

*Tamimah adalah sesuatu yang dikalungkan di leher anak-anak sebagai penangkal atau pengusir penyakit, pengaruh jahat yang disebabkan oleh rasa dengki seseorang, dan lain sebagainya.


*Wada’ah pula adalah sesuatu yang diambil dari laut, menyerupai rumah kerang, kuda laut, bangkai/rangka binatang laut di mana menurut anggapan orang-orang jahiliah dapat digunakan sebagai penangkal penyakit. Termasuk dalam pengertian ini adalah azimat. (Lihat Kitabut Tauhid Fathul Majid 1/650)

Ada antara tangkal-tangkal tersebut, apabila perawat membuka balutan atau ikatan tangkal itu, terdapat potongan ayat-ayat al-Quran yang ditulis serta gambarajah yang tidak difahami.

Apakah hukum sekiranya azimat itu diambil daripada ayat-ayat Al-Quran?

Berkenaan masalah ini, terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama salaf:

1. Sebahagian mengatakan boleh (harus). Dan mereka memaknakan hadis yang menjelaskan keharaman azimat itu dengan makna azimat yang mengandung kesyirikan. Di antara ulama yang berpendapat sedemikian adalah Abdullah bin ‘Amr bin Al-’Ash dan diriwayatkan dari ‘Aisyah radhiallahu 'anha, akan tetapi riwayat dari kedua sahabat ini lemah. Dan ini adalah ucapan Abu Ja’far Al-Baqir, Ahmad bin Hanbal dalam satu riwayat.

2. Sebahagian pula mengatakan haram. Pendapat ini dipegang antaranya Ibnu Mas’ud, Ibnu ‘Abbas, dan zahir ucapan Hudzaifah, ‘Uqbah bin ‘Amir, dan Ibnu ‘Akim dan demikian juga ucapan sejumlah tabi’in di antara mereka murid-murid Ibnu Mas’ud, dan Ahmad di dalam sebuah riwayat yang dipilih oleh majoriti murid beliau dan yang diperkuatkan oleh ulama mutaakhirin (kebelakangan ini). Mereka berdalil dengan keumuman hadis Ibnu Mas’ud: Aku telah mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: “Sesungguhnya jampi-jampi, azimat-azimat, dan guna-guna termasuk dari kesyirikan.” (HR. Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah dan Al-Hakim)

Syeikh Soleh Fauzan hafizahullah mentarjih (menguatkan) dari kedua pendapat ini beliau mengatakan: Yang benar (dari kedua) pendapat ini adalah pendapat yang mengatakan HARAM
dengan beberapa alasan:

Pertama: Keumuman larangan dan tidak ada dalil-dalil yang mengkhususkannya,
Kedua: Menutup jalan-jalan yang akan dapat menjerumuskan kepada (perbuatan) menggantungkan azimat selain Al-Quran atau nama-nama Allah, dan
Ketiga: Akan terjatuh pada penghinaan terhadap Al-Quran dan nama-nama Allah tersebut kerana akan dibawa ke tempat najis atau dipakai untuk mencuri, merompak, dan berkelahi.

Dan pendapat kedua ini pula yang dikuatkan oleh ulama masa kini seperti Syeikh Sulaiman bin Abdullah bin Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab dalam kitabnya Taisir Al-’Aziz Al-Hamid, Syeikh Abdurrahman bin Hasan Alu Syeikh dalam kitabnya Fathul Majid, Syeikh Abdul Aziz bin Baz, Syeikh Muhammad Nasiruddin Al-Albani, Syeikh Muhammad bin Soleh Al-’Utsaimin, dan Syeikh Muqbil bin Hadi rahimahumullah.

Berdasarkan hujah-hujah yang telah dinyatakan di atas, perawat menyarankan dan menasihati kepada sesiapa sahaja yang memiliki sesuatu yang batil dan juga barang mistik tidak kira samada ia kertas bergambarajah dengan seni tulisan dan lukisan yang tidak difahami, keris warisan, parang lama, sabit lama, batu geliga, kayu dari hutan, jenis buluh, bangkai/rangka binatang laut seperti kuda laut, belangkas, kerang, siput, tapak sulaiman serta kitab-kitab yang meragukan dari segi amalannya, ilmiahnya, huraiannya dan praktikalnya, janganlah ada perbuatan atau niat taksub sehingga meletakkan perkara-perkara batil melebihi dari ajaran Islam yang berpaksikan Al-Quran dan Sunnah Nabi SAW. Kerana dunia ini bermaksud rosak, maksiat, lalai, susah yang sifatnya adalah kehancuran, maka isi di dalamnya juga bersifat hancur dan tidak kekal. Maka hanya Allah saja yang dapat melindungi diri kita oleh itu perbanyakkanlah berdoa meminta perlindungan kepadaNya daripada meminta kepada makhlukNya yang tidak kekal dan tidak berkuasa. Sepertimana kita membaca Ta'adwuz 
 أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
"Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang direjam"

Firman Allah SWT :

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّـهِ ۚ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٠٠﴾


“Jika engkau diganggu Syaitan dengan sesuatu gangguan, hendaklah engkau meminta perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.” (Al A’raf : ayat 200)

Di sini dengan terang dan jelas bahawa saranan meminta perlindungan itu hanya kepada Allah SWT dan bukan kepada makhluk-makhlukNya sepertimana yang segolongan besar manusia jahil dalam masyarakat kini menyebarkan fitnah dan fahaman sesat tanpa sanad, dalil, nas dan rujukan hadis sahih.

Justeru itu perawat menasihati kepada sesiapa sahaja yang merasakan barang mistik yang dimilikinya mempunyai kuasa atau aura kuat atau lebih hebat dari kuasa Allah Taala, adalah lebih baik merujuk kepada pakar perubatan yang benar untuk membatalkan yang batil, menawarkan zat jahat serta membuang barang tersebut jika terpaksa kerana ia memudaratkan seluruh keluarga seisi rumah, baik dari datuk nenek sehinggalah ke cucu dan cicit, kerana berdasarkan pengalaman perawat, tangkal yang digantung di bahagian-bahagian tertentu di dalam rumah atau yang dipakai pada tubuh, banyak mendatangkan penyakit-penyakit misteri dan tiada keputusan klinikal dalam perubatan moden.

Oleh itu, bergurulah dengan guru mursyid atau rujuklah kepada ahli yang alim dan benar untuk mendalami ilmu agama dalam bidang Tauhid, Tasawuf, Fiqh dan lain-lain yang berkaitan agar diri kita tidak mudah tertipu dengan nafsu sendiri, pemikiran kolot, hasutan syaitan serta pengaruh ajaran orang-orang fasiq, munafik dan sesat dalam ilmunya termasuk orang-orang awam yang tiada gurunya tetapi menyebarkan maklumat palsu dan fitnah.

Semoga kita berada di dalam lindungan dan benteng Allah SWT dan terhindar dari penyebaran hujah-hujah sesat, kata-kata dusta, hadis-hadis palsu, pengaruh pemikiran kolot, mudah terpedaya dengan makhluk dan taksub pada yang batil.

Wallahua'lam.

Seeru a'la Barakatillah.

~Tuan Muhammad Faiz PerIDaDo~

Kredit Gambar : Tangkal-Tangkal yang digantung di setiap pintu rumah. Di dalamnya tercatat potongan ayat al-Quran dan gambarajah serta penggunaan abjad. Dimaklumkan diambil dari orang yang bertapa di Gunung Ledang. Kesemua tangkal ini telah ditawarkan/dibatalkan ilmunya dan dibuang ke sungai. Lokasi : Sebuah rumah di Teluk Bahang, Pulau Pinang.




No comments:

Post a Comment